czwartek, 12 stycznia 2012

Znaki drogowe w UK.

Postanowiłem zrobić krótką charakterystykę brytyjskich znaków drogowych związanych z pojazdami ciężarowymi. Większości z nich nie uświadczy się na polskich drogach, więc może być ten wpis potraktowany tak informacyjnie jak i w kategoriach ciekawostki.
Ok, zaczynamy od znaków zakazu.
1 i 2 to ograniczenia w szerokości pojazdu w dwóch wersjach - podwójnej metryczno-imperialnej i imperialnej (stopy i cale).
3 - zakaz wjazdu zestawów pojazdów.
4 - zakaz wjazdu pojazdów wiozących materialy wybuchowe, tj. paliwa, gazy, chemikalia etc.
5 - ograniczenie dla długości pojazdów(jednostki imperialne)
6 - ograniczenie tonażowe


7 - większy znak informacyjny z umieszczonym zakazem dla pojazdów o tonażu pow. 7,5
8 - znak ostrzegający o rozpoczynającym się za 2 mile ograniczeniu tonażowym
9 - informacja o limicie tonażowym na drodze (B3033) i możliwych drogach alternatywnych (B3049, A3011) w celu dotarcia do określonego miasta (Oxbourne)
10 - informacja o moście z ograniczeniem DMC 17 ton (max gross weight)



W miastach często spotkać można zakazy dotyczące pojazdów transportowych.
11 i 12 informuje o obowiązywaniu strefy zakazu zatrzymywania się w określonych porach pojazdów o tonażu pow. 5t.
13 - pojedynczy znak zakazu zatrzymywania się w określonych porach.
14 to zakaz wjazdu pojazdów pow. 7,5t z wyłączeniem obejmującym załadunek
15 - całkowity zakaz wjazdu pojazdów  z wyłączeniem załadunku pojazdów ciężarowych; dodatkowo zakaz zatrzymywania się umieszczony w dolnym module znaku

Przy okazji załadunku/rozładunku można spotkać się z powyższymi oznaczeniami.
16 - tabliczka umieszczana pod różnymi znakami, z reguły zakazu, wyłączająca spod tego zakazu pojazdy dokonujące załadunku.
17 - czasowe ograniczenia dotyczące załadunku.
18 - większy znak informacyjny określający dopuszczalne pory załadunku i dodatkowo czasowy zakaz zatrzymywania się.
19 i 20 to znaki zakazujące załadunku w określonych porach, dodatkowo umieszczone na krawężnikach w formie żółtych pasów.

Poza ograniczeniami tonażowymi mamy również ograniczenia wysokości pojazdu znajdujące się na powyższych znakach.

21 - znak informujący o niskim moście za 2 mile, podany limit wysokości w metrach i stopach.
22 - znak bliźniaczy do [9] z tym, że ograniczający dopuszczalną wysokość pojazdu.
23 - tablica informacyjna pokazująca trasę dla pojazdów ciężarowych, a także drogę z ograniczeniem wysokości w metrach i stopach (Beckwood B3033), oraz od kiedy ograniczenie obowiązuje (1mila od znaku).
24 - tablica informująca o ograniczeniu wysokości pojazdu i wskazująca alternatywna drogę (Elmsford B481)
25 - prostsza wersja poprzedniej tablicy, bez opcjonalnej trasy dla ciężarówek.




26 - most łukowy -  informacja o dopuszczalnej wysokości pojazdu w stopach i w metrach; znak nakazuje zajęcie środka jezdni pojazdom wysokim
27 - znak na jezdni, nakazujący zjazd do środka pojazdom wysokim, często występuje w połączeniu ze znakiem [26].
28 - informacja o dopuszczalnej wysokości umieszczona na łuku mostu.
29 - pojedynczy znak informujący o zbliżaniu się do mostu łukowego.

Inne ciekawe znaki związane z przejazdem przez trakcję kolejową lub tramwajową, most łukowy lub poprzeczne wybrzuszenie drogi.
30 - znak zobowiązujący kierowców długich i nisko zawieszonych pojazdów do uprzedniego zatelefonowania (zapewne gdzieś podany jest numer:)) zanim będą przejeżdżać
31 - informacja jaka może występować pod znakiem [30] - dotyczy pojazdów długich (pow.18.75 m) lub wolnych (5mph i mniej)

W obszarach górzystych i pagórkowatych spotkać można znaki ostrzegające o znacznym kącie nachylenia drogi - 32 i 33. Czasami wraz z nimi występuje znak 34 informujący o pasie ucieczkowym.
35 - często spotykany znak przed zjazdem/wjazdem na zniesienie - "sprawdź hamulce".
36 - znak informujący o wolno poruszających się pod wzniesienie ciężarówkach na dystansie 2 mil.

Często wraz ze znakami [32-33] występują tabliczki nakazujące kierowcy stosowanie niskich biegów.
37 - używaj niskich biegów w trakcie jazdy przez najbliższe półtorej mili.
38 - od teraz uzywaj niskich biegów.
39 - nadal używaj niskich biegów.

Znaki występujące na autostradach i drogach wielopasmowych.
40 - zakaz poruszania się pojazdów ciężarowych po pasach II i III, punkt kontroli za pół mili.
41 - nakaz poruszania się pojazdów ciężarowych pasem I, punkt kontroli za pół mili.
42 - informacja, że na pasie III rozpoczyna się za 800 jardów (731,5 m) zakaz poruszania się pojazdów o wysokości pow. 14`-6" (4,42 m).


43 i 44 - nakaz opuszczenia autostrady w danym kierunku
45 - kierunek wjazdu na punkt kontroli.

Informacje o parkingach, stacjach benzynowych, barach i punktach serwisowych.
46 i 47 - obsługujące pojazdy ciężarowe.
48 - brak obsługi dla ciężarówek.
49 - znak często spotykany na serwisie, informujący o drodze na parking dla ciężarówek.



Znaki wskazujące kierunek jazdy pojazdom ciężarowym.
50 - informacja o kierunku ruchu ciężarówek
51 - kierunkowskaz do danego zakładu przemysłowego (Northway Industrial Estate)
52 - kierunkowskaz do trasy/autostrady
53 - wskazówka dla kierujących się do danego zakładu przemysłowego, aby wybrali zjazd nr 13 (junction13)
54/55 - znaki informujące o kierowaniu się do doków



Inne ciekawe znaki.
56 - informacja o zagrożeniu przechyłem ze względu na nachylenie jezdni
57 - informacja o napowietrznych kablach elektrycznych i bezpiecznej wysokości przejazdu do 16`-6" (5,03 m)
58 - kierunkowskaz połączony z zakazem wjazdu pojazdów o szerokości pow. 8`-6" (2,59 m).







4 komentarze:

  1. Magik, to jest super! Bardzo mi pomogłeś ! Pozdro Tomek

    OdpowiedzUsuń
  2. Dzięki Magik za przydatne informacje. podsyłam bezpłatne angielskie testy ce z wymową http://www.safedrivingforlife.info/take-official-free-practice-driving-theory-test/large-goods-vehicles-practice-theory-tests/large-goods-vehicles-practice-test-one może komuś się przyda. Juras

    OdpowiedzUsuń
  3. Co by nie mówić to praktycznie wszędzie są takie same znaki drogowe. Ja jestem zdania, że również i my czasami potrzebujemy znaków drogowych. Ja zamawiałam je z http://drogmal.pl/ i faktycznie przyszły wykonane bardzo dobrej jakości.

    OdpowiedzUsuń
  4. Świetnie jest ten artykuł. Mam nadzieję, że będzie ich więcej.

    OdpowiedzUsuń